Εταιρείες ρεύματος – απάτη | Τι προκαλεί στο κοινό το αίσθημα της εξαπάτησης

Εταιρείες ρεύματος - απάτη | Εξαπάτηση καταναλωτών

Πολλές φορές, ακούμε σε συζητήσεις ή διαβάζουμε στο διαδίκτυο σχόλια του τύπου «η τάδε εταιρεία είναι απάτη», «οι λογαριασμοί δεν είναι ξεκάθαροι», «με εξαπάτησαν/με παραπλάνησαν», «μου επέβαλαν άδικες χρεώσεις», «εταιρείες ρεύματος – απάτη» και άλλα. Όπως φαίνεται, αυτό το αίσθημα αδικίας πυροδοτείται στις περισσότερες περιπτώσεις από το γεγονός ότι πολύ συχνά, οι λογαριασμοί που παίρνουν οι καταναλωτές στα χέρια τους είναι μεγαλύτεροι από τις αρχικές εκτιμήσεις.   

Ποια είναι, όμως, η αλήθεια; Για να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα, θα πρέπει αρχικά να αναρωτηθούμε για κάποια πράγματα όπως τα εξής: Έχουν κάποιο όφελος τόσο μεγάλες εταιρείες του χώρου να προσπαθήσουν να ξεγελάσουν το καταναλωτικό κοινό και να διακινδυνεύσουν τη φήμη τους; Ως καταναλωτές, φέρουμε και εμείς κάποιο μερίδιο ευθύνης; Ή μήπως η πραγματικότητα είναι διαφορετική;

Σκεπτόμενοι πάντα αντικειμενικά και αμερόληπτα, θα σας παραθέσουμε παρακάτω τη γνώμη μας όσον αφορά το ζήτημα αυτό. Αρχή θα γίνει με τη διαφήμιση και τον ρόλο που επιτελεί.

Ως Zita Revma, μπορούμε να εγγυηθούμε πως θα σας καθοδηγήσουμε με ασφάλεια στην καλύτερη επιλογή που έχετε τη δεδομένη χρονική στιγμή. Είμαστε πρωτίστως σύμβουλοι ρεύματος για το δικό σας συμφέρον.

Ως Zita Revma, μπορούμε να εγγυηθούμε πως θα σας καθοδηγήσουμε με ασφάλεια στην καλύτερη επιλογή που έχετε τη δεδομένη χρονική στιγμή. Είμαστε πρωτίστως σύμβουλοι ρεύματος για το δικό σας συμφέρον. Διαβάστε παρακάτω τα πραγματικά στοιχεία για το τι συμβαίνει με το θέμα “εταιρείες ρεύματος – απάτη” ή απλά ρωτήστε μας.

Σε μπερδεύουν τα χρωματιστά τιμολόγια;

Ξέρουμε τη φθηνότερη εταιρία ρεύματος και τι σε συμφέρει!

Όταν η διαφήμιση οδηγεί σε παραπληροφόρηση

Οι εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας είναι πρώτα απ’ όλα εμπορικές επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ότι επιστρατεύουν τις προωθητικές ενέργειες με στόχο να πείσουν το κοινό να προτιμήσει το προϊόν τους, και έτσι να αυξήσουν το μερίδιό τους στην αγορά. Όταν η διαφήμιση κινείται εσκεμμένα σε πλαίσιο παραπλάνησης, επιχειρώντας να μπερδέψει τους καταναλωτές, τα αποτελέσματα αρχικά μπορεί να είναι θετικά για τον πάροχο, αλλά είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσει καταιγισμός καταγγελιών και παραπόνων. Οι διαφημίσεις που κινούνται σε αυτόν τον άξονα βασίζονται στην αρχή της «μισής αλήθειας», ότι δηλ. δεν λένε ψέματα, αλλά ταυτόχρονα δεν παρουσιάζουν και την πλήρη αλήθεια.

Ο ειρμός των σκέψεών μας όταν βλέπουμε μια διαφήμιση παροχής ρεύματος θα πρέπει να διέπεται από τα εξής θεμελιώδη για το θέμα ερωτήματα:

Γιατί οι τιμές παρουσιάζουν τόσο έντονες διακυμάνσεις, όταν το τελικό προϊόν έχει ουσιαστικά τα ίδια χαρακτηριστικά;

Αυτήν τη στιγμή, η τιμή της κιλοβατώρας κυμαίνεται περίπου από 0,011 έως 0,05 ευρώ. Είναι φυσιολογικό να υπάρχει τέτοια διαφοροποίηση στις τιμές ενός προϊόντος που έχει τα ίδια χαρακτηριστικά; Τι επιτρέπει τέτοια απόκλιση στα προγράμματα των παρόχων; Σκεφτείτε το. Αν δεν υπήρχαν παράγοντες διαφοροποίησης, όλοι οι πάροχοι θα προσέφεραν πάνω κάτω την ίδια τιμή κιλοβατώρας.

Ποια τιμή αποτελεί τη βάση για τις εκπτώσεις που διαφημίζουν οι πάροχοι;

Εφόσον υπάρχει τέτοια πληθώρα προγραμμάτων και εύρος τιμών της κιλοβατώρας, πώς μπορεί μια εταιρεία να υπόσχεται σταθερή έκπτωση; Οι εκπτώσεις ποια τιμή έχουν ως βάση; Αν π.χ. ένα διαφημιστικό υπόσχεται «50% έκπτωση στο ρεύμα σας», ένας καταναλωτής που πληρώνει την κιλοβατώρα με 0,06 ευρώ, και ένας άλλος που χρεώνεται 0,09 ευρώ, θα έχουν την ίδια έκπτωση; Μήπως η τιμή αναφοράς είναι αυτή της ΔΕΗ, που είναι ο βασικός πάροχος; Και στην περίπτωση που είναι όντως εφικτή αυτή η έκπτωση, μήπως η απόκτησή της συνεπάγεται συγκεκριμένες δεσμεύσεις; Οι μεγάλες εκπτώσεις είναι εντυπωσιακές στο άκουσμα, αλλά καλό θα είναι να μην «υποκύπτουμε» χωρίς να κάνουμε πρώτα την έρευνά μας.

Θα λαμβάνω εκπτώσεις για το σύνολο του λογαριασμού μου;

Κατηγορηματικά και ξεκάθαρα, όχι. Οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις είναι πάντα σταθερές για όλους τους παρόχους. Οι ανταγωνιστικές είναι αυτές που παρουσιάζουν αυξομειώσεις, ανάλογα με την εταιρεία.

Τι είδους παράπονα ή απορίες εκφράζουν οι καταναλωτές ρεύματος

Η λιανική αγορά του ρεύματος περιλαμβάνει πια πολλές εταιρείες και, κατά συνέπεια, λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού, τα παράπονα από πλευράς των χρηστών είναι περισσότερα από ποτέ. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μάς ενημερώνει ότι τα περισσότερα εξ’ αυτών αφορούν τη «συμβατική» περίοδο, δηλ. το διάστημα από την υπογραφή της σύμβασης έως και τη λήξη της. Όντας μη επαρκώς ενημερωμένοι για την επιλογή τους, πολλοί καταναλωτές αμφισβητούν τις χρεώσεις των τιμολογίων τους και κάνουν λόγο για απάτες από τους προμηθευτές.  

Στον αντίποδα, οι καταναλωτές που θέτουν ερωτήματα πριν την έναρξη ισχύος της σύμβασης είναι σημαντικά λιγότεροι. Ακόμα λιγότεροι είναι όσοι έχουν απορίες σχετικά με το δίκτυο.

Μία περίπτωση πραγματικής εξαπάτησης που διαμόρφωσε κλίμα

Το 2011, η ιδιωτική αγορά ενέργειας στιγματίστηκε λόγω ενός εξαιρετικά δυσάρεστου συμβάντος που αφορούσε τις εταιρείες της εποχής Energa και Hellas Power. Οι δύο εταιρείες δεν απέδωσαν ποτέ στο Δημόσιο φόρους που εισέπρατταν μέσω των λογαριασμών τους, με αποτέλεσμα το κράτος και η ΔΕΗ να ζημιωθούν με το ποσό των 250 εκατομμυρίων ευρώ. Οι συγκεκριμένοι πελάτες επέστρεψαν στη ΔΕΗ και, όχι αδίκως, συνέδεσαν στο μυαλό τους τους ιδιώτες παρόχους με την εξαπάτηση.

Ωστόσο, η πολύ άσχημη αυτή εμπειρία ανήκει στον παρελθόν και πλέον οι δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές είναι πολύ πιο αυστηρές. Αν κάποια εταιρεία βρεθεί σε αδυναμία χορήγησης ρεύματος στους καταναλωτές της, αυτοί εντάσσονται αυτόματα στον «Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου», με αδιάλειπτη παροχή ενέργειας και χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια από πλευράς τους. Ο συνειρμός «όλες οι ιδιωτικές εταιρείες είναι απάτη» υποχωρεί στο συλλογικό υποσυνείδητο όσο οι πάροχοι αποδεικνύουν έμπρακτα την αξιοπιστία τους.    

Τα τελικά μας συμπεράσματα

Καταλήγοντας, ένα πράγμα είναι σίγουρο: οι μεμονωμένες αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος δεν πρέπει να μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι εταιρείες ρεύματος εξαπατούν τους καταναλωτές.  Το συμβάν του 2011 δημιούργησε όντως πολύ άσχημες εντυπώσεις σε μεγάλη μερίδα του κοινού. Όμως, το κλίμα σταδιακά αντιστρέφεται, και αυτό αποδεικνύεται από τα ολοένα και μεγαλύτερα ποσοστά καταναλωτών που στρέφονται στους εναλλακτικούς παρόχους.

Το ενδεχόμενο εξόφθαλμης εξαπάτησης δεν είναι πλέον εφικτό. Σίγουρα, πολλές φορές οι συμβάσεις συνοδεύονται από «ψιλά γράμματα» ή δυσνόητους όρους. Κάτι ενδέχεται να μην το κατανοούμε πλήρως εξαρχής. Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, είναι στο χέρι μας να ζητήσουμε όσες διευκρινίσεις χρειαστούν, και ακόμη και να μην υπογράψουμε αν εξακολουθούμε να έχουμε θολά σημεία.  

Η ενημέρωση είναι το όπλο που έχουμε στα χέρια μας. Πρέπει να αποφεύγουμε τις βιαστικές επιλογές και να καταλήγουμε αφού έχουμε κάνει πρώτα την έρευνά μας και έχουμε συγκρίνει τα διαθέσιμα προγράμματα. Συνήθως, ο ανταγωνισμός λειτουργεί υπέρ των καταναλωτών. Τακτικά, κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά ελκυστικές προσφορές που μπορεί να ταιριάζουν στις δικές μας ανάγκες.

Το Zita Revma, θα σας καθοδηγήσει με ασφάλεια στην καλύτερη και ασφαλέστερη επιλογή.

ΓΙΑΤΙ ZITAREVMA.GR

Σχετικά άρθρα

Σε Μπερδεύουν Τα Χρωματιστά Τιμολόγια;

Ξέρουμε τη φθηνότερη εταιρία ρεύματος